31.05.2019

Vaikuttajamarkkinointi ja Olympialaiset

Vaikuttajamarkkinointi ja Olympialaiset

Nykyisyys on digitaalista markkinointia, somea, vaikuttajamarkkinointia ja niiden termien sisältämiä uusia tapoja osallistua sekä vaikuttaa. Elämme ajassa, jossa muutos on uusi normaali. Tuskin kukaan haluaa veikata millaisessa markkinointi maailmassa olemme 5 tai 10 vuoden päästä.

Olympialiike on nykyisessä viestintämaailmassa todella suuren haasteen edessä, kuten kaikki urheilulajit ja niiden tapahtumia välittävät TV- ja mediayhtiötkin. Tapahtumien media-oikeudet ovat kasvaneet yhä kalliimmiksi ja lainsäädännöllä on jouduttu vaikuttamaan tapahtumien näyttämiseen myös vapaasti nähtävissä kanavissa.  

Olympialaistenkin osalta ollaan 2020 Tokiossa uudessa tilanteessa, kun kisoja nähdään Ylen ja kaupallisen toimijan kautta. Kansainvälinen Olympiakomitea KOK pyrkii ja sen pitää yrittää samalla pitää langat käsissään eli estää urheilijoiden ja monien muiden tahojen toiminta kisoissa somekanavien julkaisijana. Tässä kohtaa kehitys näyttää kulkevan melko vääjäämättä hallitsemattomaan suuntaan. Kisoihin liittyy valtava määrä suoria ja epäsuoria toimijoita, joiden toiminnan seuranta on päivä päivältä haasteellisempaa.

Urheilijoiden omien yhteistyökumppanien osalta tilanne on hankala, koska KOK asettaa erittäin pitkät aikarajat, jolloin urheilijan kumppani ei saa pitää näkyvillä edes omilla nettisivuillaan urheilijan mainosta, jos ei ole KOK:n ja/tai Suomen Olympiakomitean kumppani. Ns. karanteeni alkaa n. 10 päivää ennen kisoja ja jatkuu viikon kisojen jälkeen, vaikka urheilija olisi kisoissa mukana vain yhtenä päivänä. Tähän asiaan ei Suomi pysty puuttumaan, mutta on tärkeää, että urheilijat managereineen ovat tiukassa yhteistyössä Suomen OK:n kanssa, jotta rikkeitä ei tapahtuisi ainakaan vahingossa. Pahimmillaanhan näissä tapauksissa voi menettää jopa mitalin.

Some on hauska ja tarpeellinen lisä meille monelle kanssakäymisiin, mutta sen nopeus ja vaivattomuus on myös haaste sisällön suhteen. Olympialaiset ovat tässä hyvä esimerkki, koska vaikka urheilija omaa nimensä, kuvansa ja äänensä käyttöoikeuden, niin osallistumalla Olympialaisiin tai Paralympialaisiin, niin samalla luovuttaa osan siitä jakamattomasta oikeudestaan ja samalla hyväksyy oman somen käyttörajoitukset.

Suomessa ollaan hyvällä aikataululla liikkeellä, kun jo nyt yli vuotta ennen someen liittyviä pelisääntöjä käydään läpi ja niistä tiedotetaan tämän vuoden aikana.

Mukavaa kesän alkua Suomen Urheilumanagerien 10-vuotisjuhlavuonna

Jukka Virtanen

asiamies

Blogi
Jaa: / / /