30.01.2019

Urheilijan ja managerin vastuu yhteistyökumppaneista

Urheilijan ja managerin vastuu yhteistyökumppaneista

Huippu-urheilu tarvitsee kipeästi yhteistyökumppaneita. Paine yritysrahan hankkimiseen näyttäisi jatkuvasti korostuvan. Keskustelu keskittyy usein rahan hankkimisen muotoihin ja myynnin osaamiseen. Turhan harvoin puhutaan sopimusten yhteiskunnallisesti eettisestä merkityksestä ja kumppanin yhteiskuntavastuusta.

Näinä aikoina (taas) on keskusteltu vahvasti ns. pikavipeistä ja niiden mainostamisesta. Olen kiinnittänyt huomiota, että myös urheilu on tehnyt niiden kanssa yhteistyötä, mutta toki suurempia toimijoita ovat mediat, jotka mainostavat pikavippejä. En ole huomannut, että asiasta olisi juurikaan keskusteltu yhteiskuntavastuun kannalta. Onko varauksetta selvää, että pikavipit ovat eettisesti ok? Laillisia ne toki ovat, mutta korkeat korot aiheuttavat monille jo ennestään velkaantuneille suuria ongelmia selvitä. Olisiko tässä keskustelun paikka siitä, että vaikka joku on laillista, niin onko sen mainostaminen silti aina kestävää. Voisiko tätä verrata alkoholin mainontaan? Urheilussa varsin moni urheilija ja joukkue pidättäytyy alkoholimainonnasta kaikissa muodoissaan, siis piilo sellaisestakin.

Muistan omasta menneisyydestä 90-luvulta, kun solmin sopimuksen urheilutallin kanssa ja kumppanina oli lämmitysenergian säästöön ja ilman puhtauteen liittyvä tuote. Tuotteen vaikutuksista olivat asiantuntijat eri mielisiä ja keskustelu kävi jo niin kovilla kierroksilla, että olisin asian tiimoilta  ”päässyt” MOT-ohjelmaankin. Katsoin kuitenkin, ettei urheilija voi ottaa vastuuta tuotteesta noin pitkälle. Vertasin tilannetta, silloin aallon harjalla porskuttelevaan Nokiaan ja esimerkiksi puhelinten akkuihin. Urheilija mainostaa tuotetta, mutta ylettyykö vastuu tuotteen ominaisuuksiin sponsorointi-yhteistyössä?

Minusta näitä asioita tulee meidän kaikkien aina miettiä. Vastuun ottaminen on tärkeää uskottavalle markkinointiyhteistyölle, mutta missä kulkee urheilijan vastuu on varmasti tapauskohtainen. Nykyinen urheilija on ajatteleva ja näkee vastuunsa esikuvana. Tämä on tietenkin ongelmallisempi urheilijalle, joka yksinkertaisesti tarvitsee rahaa ollakseen huippu-urheilija. Siksikin olisi tärkeää, että tuki urheilijalle ei perustuisi pelkästään omaan rahoitukseen.

Jukka Virtanen

Suomen Urheilumanagerit

asiamies

Blogi
Jaa: / / /