08.02.2019

Kivitettiinhän Jeesustakin aikanaan, mutta nyt mies on maailman maineessa

Kivitettiinhän Jeesustakin aikanaan, mutta nyt mies on maailman maineessa

Matti Nykäsen poismeno on nostanut suomalaisten mieliin kysymyksen, miten tässä taas näin kävi. Vasta kuolema muistuttaa poismenneen merkityksestä ja perinnöstä maailmalle.

Maine josta otsikossakin puhutaan on keskeinen osa sitä kuuluisaa brändinrakennusta. Miksi toisista tulee brändejä ja toisista ei? Olen työssäni puhunut brändinrakennuksen keskeisistä elementeistä; ainutlaatuinen, relevantti, merkityksellisesti erilainen ja tunteita koskettava. Monella popparilla, elokuvatähdellä ja urheilijalla nuo kolme elementtiä toteutuvat kirkkain valoin, mutta viimeinen jää usein vajaaksi. Kyky koskettaa ihmisten syvimpiä tuntoja liittyy kuolemattomuuden statukseen. Ilman tunnetta ei ole ihmisten sitoutumista.

Miksi toisista sitten tulee kuolemattomia vähäisimmillä ”työmeriiteillä”? Ihmisiä on aina kiehtonut sankaruus ja samalla sankareiden ”kuolevaisuus”. Perinteinen sankaritarinan polku kulkee vaatimattomista oloista vaikeuksien kautta kuninkaaksi, vastoinkäymisiä, ”kuoleman porteilla” käyminen, loistokas ”come back” ja lopulta yllättävä kuolema (todellinen tai ammatillinen), joka nostaa sankarin kuolemattomien joukkoon. Tällä tarinankaarella päästään pitkälle ja jos siihen vielä lisätään sankarin inhimilliset heikkoudet ollaan brändin rakentamisen kannalta ytimessä.

Ihmisillä on tarve ihannoida sankareita jotka tekevät uskomattomia, suorastaan epäinhimillisiä suorituksia. Sankareista tulee myyttisiä hahmoja, kun kansalle paljastuu se toinen puoli johon jokainen voi itsekin samaistua. Puoli jonka osalta jokainen voi tuntea paremmuutta suhteessa sankariin. Sankareita siis lähes itsekin. Heikkoudet liittyvät aina yksityiselämään tai todellisesta persoonasta lähtevään käyttäytymiseen. Matin lisäksi esimerkkejä löytyy monia niin Suomesta kuin maailmalta; Kimi Räikkönen, James Hunt, Mike Tyson, Elvis, Michael Jackson, …

Vastaavasti löytyy esimerkkejä niistäkin, joiden ammatillinen menestys on ollut häikäisevää, mutta brändinä eivät ole kohonneet kuolemattomien legendojen joukkoon. Ehkäpä juuri siksi, että ovat tarkoituksellisesti suojelleet siviilielämäänsä tiukasti. Siihenkin löytyy omat syynsä ja on ollut varmasti viisasta mielenrauhan kannalta.

Ai niin. Kirjoituksen otsikkokin on taattua Matti Nykäs tuotantoa. Mies kuolemattomien totuuksien takana. Miehet ja naiset väistyvät, muistot ja teot jäävät elämään.

Atte Varsta
Autourheilumanageri
Suomen Managereiden hallituksen jäsen

Blogi
Jaa: / / /